KEF R500 hangsugárzó teszt

A KEF megfizethető áron kínált csúcsminő-ségű R hangsugárzó családja kilenc modell-ből áll:

R500, R700, R900, kettő állványra, vagy polcra helyezendő (R100, R300), kettő centersugárzó (R200c, R600c), egy háttérsugárzó (R800ds), egy pedig aktív mélynyomó (R400b). Az R sorozat beje-lentésére nem sokkal a 2011-ben forgalomba került, Amerikában páranként 29.999 dollárért kínált Blade megje-lenése után került sor. A Blade egy minden szempontból egyedi kialakítású hangsugárzó, amely nem csak a KEF legújabb technológiájának és tudásának mintaképe, de jól mutatja azt is, hogy milyennek képzeli a KEF az új világ hangsugárzóit. Szerintem a forradalmian új forma és tarta-lom eget rengető sikerként értékelhető. A doboz formája, a Uni-Q hangszórója és az, ahogyan a dobozba rejtett négy mélyhangszóró körülöleli az Uni-Q magas-/középsugárzót, a KEF szakzsargonjában Single Apparent Source (egyedül látható hangforrás, egy olyan konfiguráció, ahol a közös tengelybe szerelt magas- és középsugárzó a teljes frekvenciasávban pontsugárzóként működik) csak néhány kiragadott példa arra, hogy milyen eredeti módon gondol-kodik az angol gyártó, amelynek megtestesülése a Blade és az azt követő termékek technológiai áttörése és diadalmenete.

A jelen teszt alanya azonban nem a Blade, hanem az (Amerikában páranként 2.599,98 dollárba kerülő) R500. Úgy vélem, hogy ebben az árkategóriában a költségkorlátokat figyelembe véve a legtöbb gyártó valamilyen hagyományos, szabványosnak mondható formával és tartalommal jelenik meg. A Blade dobozt megalkotó angol gyártó azonban éppen a Blade-ből adaptált néhány technikai és technológiai trükköt felhasználva egy rendkívüli termékkel rukkolt ki.

Leírása

Az R500 a KEF legkisebb, legolcsóbb padlón álló modellje az R-családból. (Az Egyesült Államok-ban a nagyobb R700 ára 3.599,98 dollár, míg a legnagyobb R900 modell ára 4.999.98/pár.) Az alacsony ár azonban ebben az esetben semmiképp sem jelent “kevesebb” hangsugárzót! Az R-sorozat dobozai MDF lapokból készülnek és azonos, szigorú szabvány szerint készülnek, messze jobb gyártási technológiával, mint amit az R500-as képességeihez képest szerény ára alapján feltételezhetnénk. Talán a kedvező árfekvés egy lehetséges magyarázata: A KEF R-dobozokat ugyan Angliában tervezik, de a gyártás már Kínában történik.

Az R-család négyféle kiviteli változatban kapható: Dió és rózsafa valódi furnérral bevont, vagy fekete, illetve fehér fényes zongoralakk kivitelben. A tesztelt példány rózsafa furnér bevonatú és szerintem ez a legszemrevalóbb kiviteli változat a négy közül. A KEF nagyon ért ahhoz, hogy apró, de látványos trükkökkel hogyan lehet feldobni a termékeket: Ilyen például a hangszórók fém befoglaló gyűrűje, a rejtett csavarok és illesztések és a doboz síkjából kinyúló, állítható tüskékkel ellátott tömör alumínium talp. A készülék hátlapján fantasztikus minőségű banándugókkal szerelt csatlakozó panelt találunk, amely kettős és szimpla kábelezést egyaránt lehetővé tesz. Érdekes-ség, hogy nincs szükség a két aljzatpár összekötéséhez rövidzár lemezekre, vagy áthidaló kábe-lekre, a felső és alsó banán aljzatpár közötti kapcsolatot egy Link névre hallgató elforgatható kapcsoló biztosítja. A kapcsoló forgatásával oldható, vagy zárható a két aljzatpár közötti kapcsolat. Az egyetlen, ami nagyon nem tetszik, az a hangszórókat eltakaró levehető előlap, amely igen sokat ront az amúgy bámulatosan szépen megmunkált hangsugárzó megjelenési képén. Ezt a nem igazán jól sikerült előlapot leszedve rögtön láthatóvá válik az R500 csúcstechnikás hangszó-ró elrendezése, az előlapot felhelyezve viszont egy jellegtelen sötét oszloppá válik a hangsugárzó. Előre jelzem viszont, hogy csupán ezt az egy nyomatékosan kifogásolható esztétikai hibát találtam a dobozon.

Ami a hangzásteljesítményt illeti, a padlón álló modellek között elsősorban a mélyhangok megszó-laltatásában tapasztalható különbség, ami elsősorban a doboz méretére és a bele épített mély-hangszóró membránátmérőjére vezethető vissza. A KEF R700-as 42,1″ magas x 8,3″ széles x 13,6″ mély, míg az R900-as 44,5″ magas x 9,4″ széles x 14,4″ mély (a kinyúló lábak nélkül), az R500-as pedig 40″ magas x 7,1″ széles x 12″ mély. Az R700-as és az R900-as mélyhangszórójá-nak membránátmérője 6,5″, illetve 8″, míg az R500-asban csak egy 5,25″ membránátmérőjű mélyhangszóró dolgozik. Az R700-as és R900-as esetében a nagyobb doboz és a nagyobb mem-bránfelület mélyebb basszust eredményez, egyben hangosabban is szólnak az alsó frekvencia tartományban. A szoba méretének megfelelően célszerű megválasztani a hangsugárzót, de minél nagyobb a hangsugárzó, annál gondosabban kell megválasztani a felállítási helyét, hogy a lehető legjobb mélyeket kapjuk. Persze ez nem jelenti azt, hogy az R500-as egy könnyűsúlyú versenyző! A KEF által adott adatok szerint az R500 -6 dB-es szinten tudja a 39 Hz-es hangokat megszólal-tatni és a szobámban végzett meghallgatási próbák során ez az érték nagyon valószínűsíthetőnek tűnt a számomra. (A KEF szerint 37 Hz az alsó határfrekvencia az R700 és 35 Hz az R900 esetében, ami nem túl nagy különbség, de szerintem az eltérés a nagyobb hangnyomás (SPL) értékben mutatkozik meg, ami a frekvenciamenetből nem derül ki.)

Mind a három R padlón álló hangsugárzóban két, az előlap síkjába szerelt mélyhangszórót talá-lunk, mindegyiket saját kamrába építve és mindegyik kamra hátlapjába egy reflexcső csatlakozik, hogy javuljon a hangzásteljesítmény. Ez a reflexcső a tartozék habszivacs dugóval részben, vagy egészben eldugaszolható, ha az adott helyiségben túltengenének a mélyhangok, vagy döngővé, puffogóvá válna a basszus. (Én ezek nélkül a dugók nélkül hallgattam az R500-asokat a szobám-ban.) A mélyhangszórók alumínium membránján nyilvánvalóan a Blade esetében szerzett pozitív tapasztalatok alapján érdekes formájú, sekély benyomódásokat képeztek ki sugár irányban. Arról nincs tudomásom, hogy mennyiben befolyásolják ezek a furcsa formájú benyomódások a hagzás-minőséget, még az is lehet, hogy a KEF csak látványelemként használja azt, ha nincs rajta az egyébként is csúnya hangsugárzó előlap az amúgy igen tetszetős hangszórókon. Esetleg az is lehet, hogy az egyedi membránkivitel javítja is a hangzást, meg látványnak sem utolsó.

kefteszt1

A két mélyhangszóró között találjuk a KEF legújabb, szintén a Blade által inspirált új Uni-Q közös tengelybe épített hangszóróját: ebben egy 1″-es alumínium membrános dómsugárzó ül az ugyan-csak 5”-es alumínium membrános középfrekvenciás hangszóró tengelyében. A KEF már koráb-ban is gyártott közös tengelybe szerelt hangszóró kombinációkat, amely technológiát folyamato-san tökéletesíti. A koaxiális kivitel legfőbb előnye az, hogy a középsugárzó tengelyébe szerelt magassugárzó/középsugárzó együttes pontsugárzóként működik, vagyis a magas- és a közép-frekvenciás hangok egy pontból érkeznek, amit nem nagyon lehet megvalósítani a külön pozícióban elhelyezett magassugárzók és középfrekvenciás hangszórók esetében, akármilyen drága megoldásokat is alkalmaznánk. A megoldásnak ugyanakkor nem elhanyagolható hátránya is van, nevezetesen az, hogy a magassugárzó a középsugárzó belsejében van elhelyezve, vagyis működését erősen –többnyire rossz irányban- befolyásolhatja a középsugárzó membránjának a működése. Az évtizedes fejlesztések éppen azt célozták a KEF esetében, hogy a Uni-Q mem-bránjának egyedi kialakításával, a magassugárzót körülvevő felületek egyedi kivitelével és a középsugárzó membránszélének egyedi megmunkálásával csökkentsék, vagy kiküszöböljék az ilyen negatív hatásokat. Az R500-as magassugárzója 2,8 kHz-nél veszi át a feladatot a középsu-gárzótól, míg a középsugárzó 500 Hz-től lefele bízza a mélyhangok megszólaltatását a két mély-hangszóróra.

Az R500-asra vonatkozóan a KEF által megadott műszaki adatok némelyike tipikus KEF-adat: az érzékenysége 88 dB (2,83 V/m), impedanciája 8 ohm, legkisebb impedancia értéke 3,2 ohm, a javasolt erősítő teljesítmény 25-150 W, a frekvencia átvitele pedig 46 Hz – 28 kHz, +/-3 dB szintingadozással. Némelyik értéke viszont teljesen szokatlan: A KEF állítása szerint az R500-as torzítása 90 dB-es kimenő szinten 1 m-ről mérve 120 Hz és 20 kHz között 0,4 % alatti. (A mély-frekvenciás tartományban szokás szerint ennél nyilvánvalóan magasabb értéket kapunk.) Ez nem csak igen alacsony érték egy ilyen hangsugárzó esetében, hanem általában nem is nagyon szoktak megadni torzítási értékeket a gyártók, két okból: 1) csak néhány gyártó rendelkezik a torzítás mérésére alkalmas eszközökkel és helyiséggel (mi mindig megmérjük a tesztelt hangsu-gárzók torzítását a mérési sorozat részeként az NRC süketszobájában, ahol a KEF által jelzett alacsony értéket is igazolni tudtuk); 2) még ha mérni tudják is a torzítást, ritkán mérnek ilyen alacsony értéket, éppen ezért jobb nem is közölni azt. A KEF szerint az R500 111 dB-es hangnyo-más (SPL) értéket tud produkálni, bár itt nem adják meg a mérési frekvencia tartományt és a mérési távolságot. Ez a magas hangnyomásszint és az igen alacsony torzítás külön-külön és együttesen is azt jelzi, hogy az R500-ast hangos és tiszta hangzást adó zenehallgatásra tervezték – amit nagy örömmel és mi tagadás, falat rengető hangerővel teszteltem is a szobámban, mindenféle zenét hallgatva rajta.

A hangzása

A KEF R500 nem csak hangosan és tisztán szólt. Ahogy az ugyancsak tesztelésre kapott (8 ohmon csatornánként 125 W teljesítményű) Eximus S1 erősítőre csatlakoztattam, meglepően erőteljes, éterien tiszta, nagyon kifinomult hangzással lepett meg, ami egyáltalán nem megszokott egy páranként mindössze 2.600 dollárért kínált hangsugárzó esetében. Rögtön gondoltam, hogy a hangsugárzók ennél többre is képesek, így átkötöttem azokat a Bryston 4B SST2 (8 ohmon csatornánként 300 W teljesítményt leadó) erősítőmre, bízva abban, hogy ezen az árszínvonalon új referenciát fogok találni az R500-as esetében. Nem csalódtam: Az R500 teljes mértékben haszno-sítani tudta a Bryston nem kis teljesítményét, ugyanakkor a 4B SST2 világszínvonalú hangzástel-jesítményével lehetőséget adott arra is, hogy lemérjem, mire képes az R500, ha csúcskategóriás készülék szolgálja ki. Nos, megszületett az új referencia!

De mivel érdemelte ki ezt a magasztaló dicséretet az R500? Sok mindennel – de ami a legjobban megfogott a hangzásában, az a középtartomány elbűvölően tiszta, tökéletesen transzparens meg-szólaltatása, akár halkan, akár bődületes hangerővel hallgattam. Akár ultramagas minőségben készült felvételről női énekhangot, például Mariza Transparente (16/44,1 FLAC, Times Square) lemezét, vagy Leonard Cohen mély, reszelős baritonját hallgattam a legújabb Old Ideas (16/44,1 FLAC, Columbia) lemezéről, az R500 mindig sokkolóan tisztán, összeszedetten, kifinomultan és elképesztően életszerűen szólalt meg, olyan színvonalon, amely a KEF hangsugárzót akár a leg-jobb hangsugárzókkal összevetve is győztesként hozhatná ki. Még az én páranként 21.998 dollárba kerülő Revel Ultima Salon2 hangsugárzóimmal is állhatná a versenyt!

Ugyanakkor érdemes tudnunk, hogy azért nem egyedülálló jelenség, hogy egy szerényen árazott hangsugárzó meglepően tiszta, életszerű, természetesen transzparens hangzást produkáljon a középtartományban. Elég, hogy csak a néhány hónapja tesztelt és elképesztően jó tesztered-ményt produkáló PSB Imagine T2 hangsugárzóra (páranként 3. 500 dollár) utaljak, amely csak-nem hasonlóképpen jól remekelt a középtartományban. Hasonlóan jó véleménnyel voltam a PSB Synchrony One (páranként 5.500 dollárba kerülő) dobozáról, amelynek tiszta és semleges közép-tartománya a legdrágább, a pénz nem számít hangsugárzókat is megszégyenítheti. De már egy éve is elmúlt, hogy nálam jártak az One dobozok, így most nem tudtam azokat közvetlenül összehasonlítani az R500-asokkal. Viszont még nálam voltak a PSM Imagine T2-esek! Amint már említettem, ezek hasonlóképpen viselkedtek a középtartományban – de ahol az R500-as lepipálta a T2-eseket, az az, hogy sokkal nagyobb hangerőn tudott kristálytiszta maradni a hangzása. A T2, bár igen meggyőzően szólt, hamarébb feladta, az R500 minden bitet, minden hangot legalább olyan hangosan tudott tisztán és jól artikuláltan megszólaltatni, mint a sokkal drágább Revel dobo-zaim. Ez megdöbbentően jó teljesítmény ezért az árért!

Az R500-as hihetetlenül tiszta középtartományát, a bombabiztos, betonszilárd színpadközép leké-pezését és a színpadkép fényképszerűen életszerű felrajzolását, ahol a zenészek, az előadók szinte holografikusan kitapinthatóakká váltak, balról jobbra, elölről hátra –jobban, mint a T2 és a Salon2 esetében- egyértelműen az új Uni-Q hangszóró javára írom. Ez nem elhanyagolható előny – a középtartomány elképesztő tisztasága és a bombabiztos színpadközép leképezése olyasmi, amit az árszínvonaltól függetlenül nagyon nehezen kap meg az ember a hagyományos magassu-gárzó-középsugárzó-mélysugárzó elrendezéstől – és ha már egyszer volt szerencséje ezt az élményt megtapasztalni, nagyon nehezen fog lemondani arról, hogy újra és újra átélhesse az otthonában.

Áttérve a legfontosabb területre, a magas hangok tartományába, nos, itt sem okozott csalódást a KEF doboza. Ez annál is inkább meglepett, mert az utóbbi években igencsak elkényeztetett az otthonomban referenciaként muzsikáló Salon2 hangsugárzó pár, na meg a nem is olyan régen tesztelt, a világ egyik legjobb hangsugárzójának tartott Vivid Audio Giya G2 (párja 50.000 dollár). Akinek már volt szerencséje megtapasztalni azt a leírhatatlan tiszta csilingelést és csillogást, amit ezek a hangsugárzók a felső regiszterekben produkálni tudnak, fanyalogva tér vissza a „tipikus” hangsugárzókhoz. Nos, a KEF-nél elmaradt ez az ajaklebiggyesztés! Az R500-as magassugár-zója észrevétlenül, hallható törés nélkül veszi át a magas hangok megszólaltatását a középsugár-zótól – még nagyon kritikus füllel hallgatva sem észleltem semmiféle zavaró átmenetet. Hazudnék, ha azt állítanám, hogy az R500 ugyanolyan erőlködés nélkül és légiesen szólt volna a felső tartományban, mint a G2, vagy a Salon2, de meg kell vallanom, hogy messze tisztábban, felsza-badultabban, kifinomultabban szólalt meg és magasabbra is ment,mint amit egy ilyen árszínvonalú hangsugárzótól elvártam volna. Nem vitás, hogy nagyot alkottak a KEF mérnökei az új Uni-Q hangszórók létrehozásával.

Az R500 hangzása a mélyhangok és a hangszer alaphangjainak tartományában sem okozott csalódást, bár itt azért már érződtek a hangsugárzó szerény méreteinek és alacsony árának a korlátai. Ahogy érezhető, hallható zökkenő nélkül történt meg a váltás a középsugárzó és a magassugárzó között, így a mélyhangszórók is érezhető törés nélkül vették át a mélyhangok megszólaltatását a középsugárzótól. A viszonylag kisméretű mélyhangszórók gazdag, testes, bőven 40 Hz alá menő mélyhangokat produkáltak a szobámban és még magas hangerőn is megőrizték a hangok a testüket és a dinamikájukat. Ne ábrándozzunk azért a legmélyebb, akár 20 Hz alá lefutó hangok megszólaltatásáról, az nem az a terület, ahol az ebbe az árkategóriába és méretosztályba tartozó hangsugárzóktól bármit is elvárhatunk, de igaz viszont az, hogy a KEF R500 messze mélyebbre megy és messze jobban is teljesít ott, mint amit az ára alapján vélelmez-hettem volna. Megvallom, kevés különbséget éreztem az R500-asok és a sokkal drágább PSB Imagine T2 dobozok mélyfrekvenciás megszólalásának minősége között.

Ahogy a Cowboy Junkies “Misguided Angel,” felvételére váltottam a The Trinity Session (16/44.1 FLAC, RCA) lemezről, az R500-asokról érkező mélyhangok szó szerint mellbe vágó meglepetést okozva robbantak ki a hangsugárzóból. Ola Gjeilo robusztusan megszólaló akusztikus zongora-játéka a nagyfelbontású lemezek között nálunk referenciaként tekintett 2L-TWBAS 2012 Sampler (24/176.4 FLAC, 2L/SoundStageRecordings.com) lemezről vett “North Country II” felvételén elképesztően gazdag hangszínezettséggel és nagyon jól megfogottan csendült fel. A hangsugár-zók számára mindig komoly próbatétel egy nagy koncertzongora hangzásának és hangzásterének felrajzolása, de az R500-as példaszerűen jól birkózott meg ezzel a feladattal. Øystein Baadsvik tubája is ahogyan kell, erőteljesen és nagyon is életszerűen szólalt meg Erlend Skomsvoll Prince Igor: Fantasy on a Theme by A. Borodin felvételén Baadsvik Ferry Tales lemezéről (16/48 FLAC, BIS). Egy ekkora hangsugárzót tekintve messze a vártnál jobbnak bizonyult az R500 mélyeinek mélysége, teltsége és megfogottsága.

Az R500 pontosan ott botlott egy kicsit a mélyhangok leképezésében, ahol az Imagine T2 sem remekelt: Hiányzott az R500-as mélyeiből a legalsó regiszterek olyannyira precíz leképezése, ami a Revel Ultima Salon2 és a Vivid Giya G2 egyik legfőbb erőssége. Így a fentebb említett, ilyen mélyhangokban különösen gazdag felvételek egy kicsit fedettebben, erőtlenebbül, testüket és erejüket vesztve szólaltak meg, vagyis legalul kevésbé feszes az R500-as basszusa, mint amit a referenciaként tekintett, de többszörösen drágább hangsugárzóknál tapasztalhatunk.

De jelenthet-e ez egyáltalán gondot, vagy hiányosságként említhetjük-e azt? Az lehetne, ha az R500 annyiba kerülne, mint mondjuk a nálam a közepes méretű, padlón álló hangsugárzók referenciájának tekintett Vivid B1. Na de a B1 ára páranként 15.000 dollár, annyi pénzért meg már joggal remélhetünk mindent megkapni. Az R500 viszont ennek csak mintegy 20 %-ába kerül és csaknem mindent tud, szóval aligha nevezhetném ezt az apró hiányosságát problémának!

 

A következtetéseim

Amikor arról értesített a KEF, hogy tesztelésre küld egy páranként 2.599,98 dollárba kerülő padlón álló hangsugárzót, nagyon nem gondoltam volna, hogy csaknem olyan lelkesedéssel fogok róla beszámolni, mint a Blade esetében tettem azt, amikor először volt szerencsém megvallatni. Most viszont meg kell vallanom, az R5001 csaknem ilyen lelkesedést váltott ki bennem – na nem feltét-lenül a kivitele és a formája okán, ami persze az árához képest nagyon is példaszerű, hanem a hangzásával kápráztatott el, ami nyugodtan mondható rendkívülinek is ebben az árkategóriában és ezzel -legalábbis nálam- egyből új referenciának tekinthető az árkategóriájában.

Az R500 selymesen sima, elképesztően tiszta, természetes középtartománya bármely árkategó-riában állja a versenyt a hasonló méretű hangsugárzókéval. Magasai közel állnak a legdrágább és a legjobb hangsugárzók által produkált magas hangokéhoz, tere, térleképezése, a színpadkép felrajzolási képessége egyedülállóan jó ebben az árosztályban. Az R500 mélyei tényleg mélyek és testesek, a méretét és az árát meghazudtolóan jó mélyhangzást tud produkálni, vagyis igazán nagy hangsugárzóként tud viselkedni. A hangszórói közötti észrevétlen átmenet, a hangzás kohe-renciája, tökéletes életszerűsége pedig a hab a tortán. Az R500-as tényleg úgy szól, mintha négy helyett csupán egyetlen hangszóró volna benne.

Az R500 olyan hangsugárzó, amely nagyon is egyben van, kompromisszumoktól mentes, alacsony árát meghazudtoló képességeket produkál. Messze nem fedi le a teljes valóságot az, ha azt mondjuk róla, hogy ezért az árért nagyszerű hangsugárzót kapunk vele – a KEF R500-asa minden szempontból, bármely árkategóriában vizsgálva is becsülettel megállja a helyét. Az meg különösen vonzóvá teszi, hogy ezért az elképesztő képességért mindössze ilyen kevés pénzt kell az eladónál hagynunk érte.

Doug Schneider

A termék megvásárolható a netdepo.hu -n!